Catàleg visual de vocalitzacions d'ocells amb sonograma
Sobre ornitho.cat
-
Política de privacitat i Condicions d'ús
Darreres notícies
|<
<
5
6
7
8
9
10
11
12
13
>
>|
ítem/pàgina :
nombre : 377
dilluns, 11. juny 2018
technews
Canvis en els mapes disponibles a Ornitho.cat i Ornitho.ad
El 10 de juny van deixar d'estar disponibles les capes de Google Maps en els mapes d'Ornitho.cat i Ornitho.ad, incloent la vista satèl·lit, i s'han substituit per una capa OpenStreetMap. Molts de vosaltres heu contactat amb l'equip d'Ornitho.cat i Ornitho.ad preocupats per aquesta modificació.
El motiu del canvi és que Google recentment ha anunciat canvis en la seva política respecte l'ús dels mapes, i a partir d'ara ja no és gratuït per a les aplicacions externes que en fan ús. En el cas dels portals ornitho de tot Europa aquest canvi suposa un cost molt elevat que ha obligat a treure aquests mapes dels portals. Provisionalment s'han substituït per una capa OpenStreetMap, però som conscients de les seves limitacions, ja que sovint és difícil ubicar amb precisió les nostres observacions.
Ara mateix estem treballant per trobar alternatives que ens permetin recuperar capes detallades de qualitat i fotografies aèries/vistes satèl·lit. Esperem poder anunciar millores ben aviat. Mentrestant podem continuar utilitzant el portal utilitzant la capa OpenStreetMap.
Aquest canvi també afectarà l'aplicació NaturaList, i tots els equips de la familia Ornitho estem buscant la millor solució també per a l'app.
enviat per Martí Franch
dijous, 7. juny 2018
avinews
Continua la irrupció d'estornells rosats!
La darrera setmana s'han detectat estornells rosatsPastor roseus a 7 localitats, entre l'Alt Empordà, el Baix Empordà, Osona, el Baix Llobregat, el Segrià i el Montsià. Encara poden aparèixer a més llocs, així que val la pena estar atents!
Recordeu que podeu veure el mapa amb totes les observacions d'ornitho.cat aquí, i per això us animem a registrar-hi les vostres observacions:
Atents als estornells rosats! Irrupció històrica a l'oest d'Europa!
Els darrers dies s'està donant una irrupció històrica d'estornells rosats provenint de l'est d'Europa i avançant cap a l'oest en tan sols una setmana, passant ja per Hongria, Àustria, Alemanya i arribant a centenars a Itàlia i Suïssa. Després de nombroses observacions al sudest de França, a Espanya ja s'ha observat un estol de 12 exemplars a Saragossa, i individus a Osca, Navarra i a l'illa de Cabrera. Ahir, finalment, es van detectar els primers 2 exemplars a Catalunya, a Castelló d'Empúries.
És esperable que durant els propers dies es localitzin més exemplars. Poden aparèixer tant individus sols, com estols de fins i tot algunes desenes d'exemplars. A tot Europa estan apareixent especialment lligats a moreres i cirerers en fruit, així que són bons llocs per començar a buscar!
Com sempre, val la pena sortir a buscar-los per comprovar la magnitud d'aquest fenòmen, documentar les observacions compartint-les als portals on-line i mantenint el rigor. Recordem que l'estornell rosat és una raresa a tota la Península Ibèrica i, per tant, les observacions han de ser homologades pels comitès de rareses. Per això, fins i tot si durant uns dies hi ha moltes observacions a l'oest d'Europa, és molt important documentar-les correctament, preferentment amb fotografies.
A aquest enllaç es podrà seguir la irrupció a Catalunya.
El 9 i 10 de juny tindrà lloc, a La Jonquera (Alt Empordà), un taller sobre acústica i identificació de les cigales de Catalunya, organitzat per cicada.cati la ICHN. El professor del taller serà Stéphane Puissant, un dels grans especialistes europeus de cigales i de bioacústica. El taller inclou una sortida de camp a la Serra de l'Albera. Encara queden places per aquest curs. Podeu veure la informació sobre aquest curs aquí, o descarregar el programa complert de cursos de la ICHN des d'aquest enllaç.
Aquesta és la primera primavera en què es poden registrar observacions d'orquídies a Ornitho.cat i ja hem obtingut més de 1400 observacions d'unes cinquanta espècies! És el quart grup taxonòmic amb més observacions en el què portem d'any, només per darrera dels ocells, els mamífers i les papallones.
La temporada va començar tímidament, amb les espècies primerenques a les terres baixes: Himantoglossum robertianum, Ophrys arachnitiformis i Ophrys forestieri, Neotinea conica i Ophrys tenthredinifera, però aviat han anat apareixent moltes més espècies. Ara estem al fort de la temporada d'orquídies, que s'allargarà per moltes espècies fins a mitjans de juny.
En aquests primers mesos veiem que sorgeixen dubtes entre espècies properes com Ophrys arachnitiformis vs Ophrys passionis, i Ophrys sphegodes i Ophrys araneola. També entre Ophrys forestieri i Ophrys arnoldii. Per això els responsables del Grup Orquidològic de Catalunya i el Grup de Naturalistes d'Osona han preparat unes làmines per poder ajudar identificar en cas de dubte. Hem creat un apartat nou a ornitho.cat / ornitho.ad on podeu consultar totes les làmines, i es procurarà afegir-ne d'altres grups d'espècies a mesura que avanci la temporada. De moment hi ha disponibles les següents làmines:
Ophrys forestieri - Ophrys arnoldii
Grup Ophrys sphegodis: O.passionis, O.arachnitiformis, O.sphegodes, O.araneola
Ophrys insectifera - Ophrys subinsectifera
Orchis olbiensis - Orchis mascula
Anacamptis picta - Anacamptis champagneuxii
Serapias lingua - Serapias vomeracea - Serapias parviflora
Situació preocupant per alguns migradors de llarga distància?
Les llistes completes d'ornitho.cat constaten que molts migradors de llarga distància s'estan observant molt menys de l'habitual, ja sigui perquè estan arribant tard i/o en baix nombre!
De 21 migradors de llarga distància que hem analitzat, 15 s’estan observant més d’un 10% menys del que és habitual. Però en 9 casos, entre un 30 al 50% menys!
Haurem d'estar atents per esbrinar què pot estar passant...
Recorda que cada llista completa enviada a ornitho.cat val el seu pes en or.
Si vols ajudar a entendre aquest i molts altres fenòmens, no deixis d’entrar llistes completes, al llarg de tot l’any i tant com puguis. I si encara no ets dels que hi estàs enganxat, Naturalist, l’app d’ornitho, t’ho posa ben fàcil!
Arran de la recent troballa d'un exemplar de botxíd'estepa Lanius pallidirostris al Baix Empordà que constitueix la primera observació a Catalunya, hem afegit aquesta espècie a ornitho.cat. La taxonomia d'aquest taxo està encara en discussió, i mentre alguns com l'IOC World Bird List el consideren una espècie (Lanius pallidirostris), altres el consideren una subespècie del botxíseptentrional (Lanius excubitor pallidirostris), com la llista de BirdLife/Lynx, o del botxí meridional (Lanius meridionalis pallidirostris).
A Ornitho.cat/Ornitho.ad l'espècie actualment està incorporada com a Lanius pallidirostris, i properament afegirem el nom català. Aquells que aneu a observar aquest exemplar i volgueu introduir les vostres observacions, feu-ho utilitzant aquesta opció a la llista d'espècies.
enviat per Martí Franch
dimecres, 7. febrer 2018
avinews
Comença la temporada d’orquídies a Catalunya i Andorra... i a Ornitho.cat i Ornitho.ad!
Aquesta primavera és la primera en què es poden anotar orquídies a ornitho.cat i ornitho.ad. Per això, tant l'equip d'Ornitho com el Grup Orquidològic de Catalunya (GOC) estem molt il·lusionats per veure la rebuda que tindrà entre els usuaris del portal, i tots els nous usuaris que s'incorporin amb aquest grup! Esperem que serà una eina molt útil i permetrà recollir molta informació de gran valor per al coneixement de les orquídies catalanes.
Els darrers dies ja s'han observat orquídies florides a diferents punts del territori, especialment al litoral, on comencen a florir abans les espècies més primerenques, com Himantoglossum robertianum i Ophrys forestieri.
Us animem a estar atents a les orquídies quan sortiu al camp i anotar les vostres observacions a ornitho.cat, ornitho.ad o mitjançant l'app NaturaList. Si teniu dubtes, l'equip de verificadors del Grup Orquidològic de Catalunya estarà encantat d'ajudar-vos. Per això és important que les citacions vagin acompanyades de fotografies a prou resolució i on es vegin tots els detalls necessaris per poder fer una correcta identificació: flors, fulles, la planta sencera o fins i tot l'hàbitat poden ser útils.
Us recordem també que teniu molta informació de totes les espècies catalanes i andorranes al web del GOC: www.ophrys.cat
Tens problemes amb les llistes completes enviades des del mòbil?
Alguns usuaris han informat que tenen problemes al sincronitzar llistes completes recollides amb l'App NaturaList. En alguns casos, després de sincronitzar només apareix una part de la llista al web i hi poden mancar un nombre important d'espècies.
Cal dir que les observacions que no apareixen al web no es perden, sinó que poden tardar a sincronitzar-se, i aquest retard pot ser de diversos dies. Per això, si detecteu que falten espècies a les vostres llistes completes i teniu dubtes que arribin correctament, us demanem que comproveu que la llista ha pujat correctament al cap d'uns dies. Si no és així, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres a l'adreça de contacte (ornitho@ornitologia.org).
L'equip de Biolovision està treballant per solucionar aquesta situació. Disculpeu les molèsties.
enviat per Martí Franch
dijous, 28. setembre 2017
avinews
Petició d'observacions de papallones migradores
Les properes setmanes comença el pas migratori cap al sud de diverses espècies de papallones. L'any passat vam registrar un pas espectacular d'atalantes arreu del territori, i en molts llocs era fàcil detectar centenars d'exemplars en poca estona, però hi ha altres espècies que fan desplaçaments similars.
Un any més, continua l'estudi de la migració d'atalanta (Vanessa atalanta) a escala europea basat en els projectes de ciència ciutadana com ornitho.cat. Altra vegada, el Grup de Recerca de Migració i Ecologia d'Insectes de la Universitat de Bern, Suïssa, ens anima a registrar totes les nostres observacions d'atalanes.
Des del Museu de Ciències Naturals de Granollers, a més, ens animen a registrar també les observacions d'altres espècies que podem detectar migrant cap al sud, com la migradora dels cards (Vanessa cardui), la safranera de l'alfals (Colias crocea), la blanca i la blanqueta de la col (Pieris brassicae i Pieris rapae) i la pòntia comuna (Pontia daplidice). Són especialment interessants les observacions amb evidències de pas, com en pas per colls de muntanya o els exemplars en direcció directa cap al sud, que puguin ajudar a entendre millor l'espectacular migració de les papallones a Europa.